هدف گذاری

تیم روشنگران راه زندگی

1 هدف گزاری کنیم-min

چرا باید هدف گذاری کنیم؟

یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر انسانی باید آن را یادبگیرند.اما بیشترما زمانی به سراغ یادگیری این مهارت می رویم که بدانیم چرا باید هدف گذاری کنیم ؟

به عبارتی انسان ها تا ارزش یک کار وهمچنین دلیل انجام آن را بدانند،خیلی به سمت آن نخواهند رفت .

مهمترین دلیل هدف گذاری

1. برطرف کردن نیازها: همه ما انسان ها نیازهایی داریم که باید آنها را رفع کنیم. اگراین نیازها برطرف نشوند ما زنده نخواهیم ماند. ما به این  نیازها می گوییم  نیازهای حیاتی چون زندگی ما به رفع آن نیازها  بستگی دارد.مانند نیاز به هوا، نیاز به غذا،نیاز به آب و درخیلی از مناطق زمین نیاز به پوشاک برای رفع سرما. می تواند همه اینها جزءنیازهای حیاتی ما محسوب شود.پس ما باید همه  نیازهایی  که باعث می شوند زندگی ما به خطربیافتدآن را رفع کنیم .البته فقط قرار نیست این نیازها را رفع کنیم بلکه کیفیت آنها هم بسیار مهم است .

2.بالابردن کیفیت زندگی: به غیر از رفع «نیازهای حیاتی» و «نیازهای اساسی» که باعث  زنده ماندن وراحت تر شدن زندگی ما می شوند. موارد دیگری هم هستند به نام<خواسته ها> که رسیدن به آنها باعث می شود سطح کیفیت زندگی ما بالا برودبنابراین ما باید اول نیازهای حیاتی را به بهترین و با کیفیت ترین شکل ممکن رفع کنیم.بعد نیازهای اساسی را رفع کنیم. و سپس به سراغ خواسته ها برویم و تلاش کنیم تا به آنها برسیم. هدف گذاری باعث می شود شرایط فعلی تغییر کند

 اما چگونه ؟

1.انتخاب زندگی ایده آل به جای تحمیل شرایط : خیلی از افراد تا به حال در زندگی هایشان هیچ وقت هدف گذاری نکرده اند.آنها فکر می کنند زندگی هر چیزی را که به آنها تحمیل کرد،باید قبول کنند و این در طالع و  سرنوشت شان است. که این طرز فکر اشتباهه…

چراباید هدف داشته باشیم؟

هدف گذاری باعث می شود بتوانیم زندگی ایده آلی که دوست داریم را انتخاب کنیم. هدف گذاری باعث میشود سریع تر به خواسته های خود برسیم.

آقای برایان تریسی جمله زیبایی در مورد هدف گذاری دارند که می  گویند: زندگی کردن بدون هدف، شبیه رانندگی کردن در مه غلیظ است. هر چقدرهم که موتوراتومبیل تان قوی وقدرتمند باشد، خیلی تفاوتی ایجاد نمی کند. چون دید شما محدود است و باعث می شود به آرامی حرکت کنید اما به  محض اینکه هدف گذاری میکنید و اهداف خوب واضح و روشنی انتخاب میکنید ، مه ازبین میرود ودیدتان باز می شودمی دانید که به کجا بروید، نیروها و انرژی تان متمرکز اهدافتان می شود. در نهایت همه اینها باعث می شود سرعت دستیابی به خواسته هایتان افزایش یابد.

2.ایجاد تمرکز: اهداف‌تان را بنویسید و در معرض دید قرار دهید.همین که اهداف خودرا روی کاغذ می نویسید،بخش زیادی از آن را انجام داده اید. اهداف شما به جای اینکه رویای شیرین در ذهن تان یاشند،کلماتی قابل لمس روی کاغذ هستند.

3.اهداف خودرا درطول روزهرچه زودتر به انجام برسانید: اگر در مورد سبک زندگی افراد موفق مطالعه کنیدمتوجه،می‌شوید که اکثر آنها، بیشترکارهای خود را قبل از طلوع آفتاب انجام می دهند.در واقع نسبت به دیگران بیشتر ازساعات اولیه ی روز بهره می برند. مراقب عوامل روانی که می‌توانند سد راهتان شوند، باشید آخرین عاملی که شما حین هدف گذاری باید به آن توجه داشته باشید، سدهای روانی مثل افسردگی و اظراب اند،خیلی اوقات افراد مدام در زندگی درجا می‌زنند و فکر می کنندکه کوتاهی از خودشان است و فکر می کنند که کوتاهی از خودشان است. و یا جایی از مسیر را اشتباه رفته‌اند. با این حال این افراد باید بدانند مه خیلی از اوقات این اختلالات و مشکلات روانی‌اند که سد راه آنان شده. این عادت افراد موفق، تداعی‌کننده‌ی این ضرب‌المثل معروف است: سحرخیز باش تا کامروا شوی از ساعات اولیه‌ی روز به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و برنامه‌های درنظر گرفته شده را به انجام برسانید. با این کار در ادامه‌ی روز هم از اینکه صبح پُر باری داشته‌اید،احساس خوبی خواهید داشت و همیشه برای تلاش بیشتر و انجام کارهای دیگر،زمان کافی در اختیار دارید. سخن پایانی انتخاب هدف یکی از مهم‌ترین بخش‌های مسیر زندگی ما است.این قدم باید آگاهانه و با دقت برداشته شود.این‌گونه که اهدافی که انتخاب می‌کنیم باید متناسب با ارزش‌ های ما باشند،مشخص باشند،واقع بینانه و متناسب با توانایی هایمان باشند. و در نهایت نیز حین هدف گذاری ما باید به ترس ها و چالش های خود نیز توجه کنیم و بدانیم که چه سهتی هایی در ادامه مسیر گریبان گیر ما خواهند بود.

روشنگران راه زندگی

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش پیشنهادی روشنگرانی ها

این مقالات را هم بخوانید!

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید